Rozwój sektora usług rodzi potrzebę zatrudniania personelu o wysoko rozwiniętych zdolnościach interpersonalnych. To bowiem jakość obsługi klienta decyduje o dalszej rekomendacji firmy i jej oferty. Z tej przyczyny przedsiębiorcy coraz chętniej sami uczestniczą w kursach doskonalących kluczowe kompetencje, a także wysyłają na nie swoich pracowników. Edukacja w miejscach takich, jak szkoła policealna kosmetyczna przeżywa odrodzenie, właśnie ze względu na potrzebę rozwoju wiedzy i umiejętności, zgodnie z ideą kształcenia ustawicznego (ang. lifelong learning). Wszystko po to, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Branże, w których umiejętności interpersonalne są szczególnie ważne to: fryzjerstwo, kosmetologia oraz opieka nad osobami starszymi.
Na zadowolenie klienta ze świadczonej przez firmę usług w największym stopniu wpływają posiadane przez personel umiejętności:
– odczytywania potrzeb,
– efektywnej komunikacji,
– nawiązywania i budowania relacji,
– budowania zaufania,
– asertywności,
– elastyczności.
Posiadanie tych kompetencji jest niejednokrotnie weryfikowane przez pracodawców już na etapie ubiegania się o stanowisko pracy. Jeśli się ich nie posiada, warto je zdobyć.
Wysoce rozwinięte zdolności interpersonalne nie są cechą wrodzoną. Można się ich jednak nauczyć poprzez uczestnictwo w szkoleniach jak np. kurs opieki nad osobami starszymi. Warto jednak pamiętać, że udział w kilkugodzinnych zajęciach nie pozwoli na sprawną komunikację z klientami, czy trafne odczytywanie ich potrzeb. Istotne jest, by w zajęciach tego typu uczestniczyć regularnie, aby raz zdobyte wiedzę i umiejętności nie tylko odświeżać, lecz również doskonalić. Dzięki temu będzie się zawsze o krok przed konkurencją.