Zawieszenie samochodowe jest złożonym systemem, który składa się z kilku mondeo części, z których każda ma swoją własną unikalną rolę do odegrania w ogólnej pracy pojazdu. Głównym celem układu zawieszenia jest utrzymanie kół mocno osadzonych na powierzchni drogi i umożliwienie im przemieszczania się w górę i w dół w zależności od potrzeb.
Układ zawieszenia składa się z czterech głównych elementów:
Są to metalowe pręty, które łączą jeden koniec sprężyny piórowej lub amortyzatora z drugim. Umożliwiają one ruch pomiędzy tymi dwoma punktami w celu pochłaniania nierówności na drodze i pomagają utrzymać pojazd w poziomie podczas jazdy po nierównym terenie.
Są to metalowe pręty, które łączą się z jednym końcem ramy pojazdu do drugiego, zazwyczaj w pobliżu miejsca, gdzie spotykają się przy tylnej osi. Są one zaprojektowane z wieloma listkami, które mogą się zginać w przód i w tył w zależności od potrzeb, co pozwala na większą elastyczność niż sztywne stalowe pręty.
Amortyzatory działają poprzez sprężanie gazu w ich wnętrzu w momencie uderzenia w nierówność drogi, redukując w ten sposób wibracje i wstrząsy odczuwane przez pasażerów wewnątrz samochodu podczas jazdy po nierównej nawierzchni z dużą prędkością.
Przeguby kulowe są stosowane głównie w przednich zawieszeniach (choć niektóre tylne zawieszenia również je wykorzystują).