Smar to substancja, która zmniejsza tarcie i zużycie pomiędzy dwoma powierzchniami w ruchu względnym. Smar może mieć postać cieczy, ciała stałego lub gazu i może być pochodzenia organicznego lub nieorganicznego. Smary są używane zarówno do zmniejszenia tarcia między ruchomymi częściami w mechanizmach, jak i do zmniejszenia tarcia między ruchomymi obiektami a powierzchnią, z którą się stykają.
Smary są często stosowane w urządzeniach mechanicznych, takich jak silniki, przekładnie, łożyska, tuleje, łańcuchy i prowadnice liniowe. Oprócz zmniejszenia tarcia i zużycia, smary zapewniają również rozpraszanie ciepła powstałego w wyniku tarcia i pozwalają na bardziej efektywną pracę urządzenia.
Smar działa poprzez wymuszanie zanieczyszczeń z mechanizmu i zapobieganie ich wnikaniu. Smar może również działać jako bariera pomiędzy ruchomymi częściami, pomagając powstrzymać ich zużycie. Smar jest szczególnie skuteczny w zastosowaniach, w których obecna jest woda lub inne substancje, takich jak środowiska morskie. Smary działają poprzez zmniejszenie tarcia pomiędzy dwoma powierzchniami, co pozwala im łatwo poruszać się względem siebie bez zużycia materiału.
Określone środki smarne mogą być stosowane w wielu różnych sytuacjach. Na przykład, niektóre smary działają lepiej w zimnym środowisku niż inne; niektóre są zaprojektowane specjalnie do stosowania na powierzchniach metalowych, podczas gdy inne są sformułowane specjalnie do stosowania na częściach plastikowych. Niektóre smary są przeznaczone do wytrzymywania bardzo wysokich ciśnień, podczas gdy inne są przeznaczone do stosowania w aplikacjach niskociśnieniowych. Niektóre smary działają dobrze w wysokich temperaturach lub gdy są używane w połączeniu z innymi chemikaliami, podczas gdy inne nie powinny być mieszane z niczym innym. Konkretne rozważane zastosowanie określi rodzaj smaru, który powinien być użyty.