Pomimo znacznego rozwoju technologii, paski klinowe są nadal bardzo ważnymi częściami eksploatacyjnymi wszystkich silników spalinowych. Jaka jednak jest ich rola? Dlaczego dbałość o nie jest tak ważna? Odpowiedzi na te pytania postaramy się udzielić w dalszej części naszego krótkiego poradnika motoryzacyjnego.
W większości współczesnych jednostek napędowych stosuje się tak zwany napęd serpentynowy. Konstrukcja taka wymusza użycie paska, którego rolą jest przekazywanie napędu z koła pasowego na cały szereg podzespołów. Spośród nich można w głównej mierze wymienić alternator. Niemniej jednak pasek klinowy odpowiada również za przekazywanie napędu na sprężarkę układu klimatyzacji, pompę układu wspomagania hydraulicznego kierownicy, czy też pompę cieczy chłodzącej.
Oczywiście, pasek klinowy nie jest jedynym ważnym elementem układu napędowego. Praca silnika nie byłaby również możliwa bez różnego rodzaju łożysk tocznych. Stąd też, przegląd silnika skupiony wyłącznie na ocenie ewentualnych wycieków i stanu paska jest błędem. Dokładnej analizie należy poddać również łożyska znajdujące się w skrzyni biegów, wałku głównym, korbowodzie, czy też rozrządzie.
Kiedy jednak można podejrzewać, że ma się do czynienia na przykład z uszkodzonym łożyskiem kulkowym dwurzędowym. Dosyć charakterystyczne są różnego rodzaju metaliczne stuki dochodzące spod maski, czy też problemy ze zmianą przełożeń w skrzyni biegów – w tych przypadkach wskazana jest pilna wizyta u mechanika.