Wymiana towarowa istniała w ludzkiej kulturze zawsze, a w momencie pojawienia się nadwyżek żywności, narzędzi, surowców i towarów luksusowych (tkaniny, skóry, barwniki itd.) stała się przedmiotem działania wyspecjalizowanych grup ludzi. Wymiana żywności i narzędzi odbywała się lokalnie. Pozostałe towary wymieniano na poziomie globalnym, odpowiednim do możliwości transportu morskiego: w obrębie Morza Śródziemnego, Zatoki Perskiej, czy Morza Chińskiego.
Nie wymyślono nic lepszego, skuteczniejszego i tańszego w transporcie towarów między mniej lub bardziej odległymi miejscami niż przewóz towarów drogą wodną. Dostawy drogą lądową, tak dzisiaj, jak 3 000 lat temu, to kilkanaście procent całości obrotów. Różnica polega tylko na użyciu innych środków transportu.
Zamiast ludzkich barków, koni, osłów, wielbłądów i wozów mamy ciężarówki. Nie zmieniła się struktura spedycji: konsolidacja, dostawa do portu, transfer morzem, dostawa do magazynów, dystrybucja, zmieniły się wyłącznie środki i techniczne i wolumen. Zasada pozostała identyczna.
O ile przez ostatnie kilka tysięcy lat wszystkie przewozy morskie były doskonale zbilansowane – statki woziły balast bardzo rzadko i tylko w ostateczności, to przez ostatnie 20 lat, struktura przewozów uległa drastycznej zmianie. Dawne centra produkcyjne z Basenu Atlantyckiego znacząco zmniejszyły wolumen swego eksportu towarów wysoko przetworzonych na rzecz Obszaru Pacyfiku, ze szczególnym uwzględnieniem Dalekiego Wschodu. Takie kraje jak Chiny, Tajwan, Malezja, Indie, Korea Południowa, czy Japonia w sumie prawie zmonopolizowały światową produkcję wyrobów przemysłowych.
Wszystkie te kraje wykorzystują praktycznie wyłącznie transport morski, jako formę dostaw. Zresztą trudno sobie wyobrazić, by transport morski z Tajwanu, będącego wyspą, został zastąpiony w całości przez dostawy lotnicze. Te mają ekonomiczny sens wtedy, gdy cena transportu kilograma cargo stanowi kilka, maksymalnie kilkanaście (i chodzi o czas transportu) procent jego ceny. Wygląda na to, że prędko się to nie zmieni. również w Polsce działa wiele firm, które zajmują się morską spedycją. Na http://mysped.pl/pl/oferta/transport-morski/ można zobaczyć przykład takiej oferty.