Pisanie jest nieodłącznym atrybutem pracy biurowej. Współcześnie najczęściej używa się do tego celu specjalistycznego oprogramowania oraz sprzętu umożliwiającego wydruk. Jednak spora część dokumentów w dalszym ciągu musi być podpisana ręcznie – w takiej sytuacji nieodzowne jest posiadanie przyrządów piśmienniczych.
Osoby tradycyjnie nastawione bardzo często wskazują jako pierwszy przybór do pisania ołówek. Za jego zaletę uznać należy niewątpliwie możliwość wymazania naniesionego tekstu – może wydawać się to błahostką w czasach edytorów komputerowych, lecz może mieć duże znaczenie np. przy korektach ważnych dokumentów (np. umów) – ołówek pomoże wówczas zaznaczyć odpowiednie miejsca, wymagające uwagi czytającego. Jeżeli mówimy o piśmie trwałym – do wyboru mamy długopisy lub pióra. Oczywiście znacznie bardziej popularne i tańsze są te pierwsze – do zastosowań codziennych długopis będzie jak najbardziej wystarczający. Nieco inaczej jest w sytuacjach, które wymagają zachowania wysokiego profesjonalizmu. Dobre pióro, na przykład Lamy, podkreśli nasz prestiż i znaczenie podpisywanego dokumentu. Rozwiązanie takie polecane jest też osobom, ceniącym jakość pisma – umożliwia znacznie lepsze prowadzenie linii.